header banner
Default

Cashcode stelt ING-klanten in staat om geld op te nemen zonder bankpas


Table of Contents

    Wat een gedoe. Waarom kunnen we niet gewoon contactloos pinnen bij de geldmaat?

    Komt eraan. De Geldmaten worden vervangen door een nieuw model met NFC voor contactloos pinnen.

    Ik begrijp die geldmaten echt niet. Het klinkt handig dat we niet meer van 3 banken in dezelfde straat een pinautomaat nodig hebben, maar...

    Het idee van onze vrije markt was toch juist dat we concurrentie zouden hebben? Nu gaan alle banken samenwerken aan een bedrijf dat pinautomaten verzorgen. Geldmaat zal het werkelijk een zorg worden wat het serviceniveau is, er is toch geen concurrentie. In ons dorp is het ding dus ook regelmatig leeg of in storing. En geen concurrentie dus ook geen andere pinautomaat in het dorp. Vooral handig voor de bank dus weer...

    Er is nooit concurrentie geweest.. Als die van ING leeg was of stuk was, ging je naar die van RABO en vice versa. Ik ken niemand die een blokje omloopt omdat de automaat van ABN zoveel lekkerder pint dan die van ING. Het is ook niet dat ING (of een willekeurige andere bank) in tranen is wanneer ik ga pinnen bij de RABO, of dat ze ooit actief adverteerden 'kom vooral bij ons je geld opnemen want onze automaten zijn zoveel fijner!'.

    Ik beschouwde en beschouw pinautomaten een beetje als trottoirs. Fijn dat ze er zijn maar het zal me worst wezen welk bedrijf het heeft geplaatst.

    Het is wel zo dat banken elkaar een vergoeding gaven als klanten bij een andere bank gingen pinnen.

    Dat is waar (of klinkt me althans heel logisch in de oren). Dat is een factor die maakt dat je graag ziet dat klanten bij jou pinnen.

    Daar staat dan wel weer tegenover dat als er veel bij je gepind wordt je ook vaker je contant geld moet aanvullen wat juist kosten met zich meebrengt.

    Per saldo vallen die plussen en minnen denk ik redelijk tegen elkaar weg.

    Er is nooit concurrentie geweest.. Als die van ING leeg was of stuk was, ging je naar die van RABO en vice versa. Ik ken niemand die een blokje omloopt omdat de automaat van ABN zoveel lekkerder pint dan die van ING. Het is ook niet dat ING (of een willekeurige andere bank) in tranen is wanneer ik ga pinnen bij de RABO, of dat ze ooit actief adverteerden 'kom vooral bij ons je geld opnemen want onze automaten zijn zoveel fijner!'.

    Ik beschouwde en beschouw pinautomaten een beetje als trottoirs. Fijn dat ze er zijn maar het zal me worst wezen welk bedrijf het heeft geplaatst.

    Pinnen bij een andere bank kostte jouw bank een vergoeding.
    Bij pinnen in een automaat van een andere bank was je limiet lager
    Bij pinnen bij een andere bank was dit meestal tot maximaal 1 keer per dag toegestaan
    Bij pinnen bij een andere bank kon je geen saldo informatie opvragen
    Bij pinnen bij een andere bank kon je geen bank specifieke diensten gebruiken, zoals het wijzigen van je pincode etc.

    Met de geldmaat is dit opgelost. Jouw bankpas bepaalt wat je kan doen met jouw rekening.

    Opvallend: veel geldmaten die losse automaten in bijvoorbeeld Albert Hein filialen vervingen hebben al een NFC pas om draadloos geld opnemen te kunnen. Alleen doet dit het dus niet! Wat mij betreft zetten ze op automaten waar al een NFC kaartlezer voorhanden is nu al deze mogelijkheid aan. Als alle automaten er over beschikken kan je dan nogmaals de optie communiceren en laten weten dat dit nu op alle automaten werkt.

    [Reactie gewijzigd door ucsdcom op 5 juli 2023 11:45]

    Ik beschouwde en beschouw pinautomaten een beetje als trottoirs. Fijn dat ze er zijn maar het zal me worst wezen welk bedrijf het heeft geplaatst.

    _/-\o_ _/-\o_

    Ik beschouw ze soms ook als urinoirs. Kom zelden een schoon apparaat tegen. :'(

    Ik beschouwde en beschouw pinautomaten een beetje als trottoirs. Fijn dat ze er zijn maar het zal me worst wezen welk bedrijf het heeft geplaatst.

    Wacht maar tot je er een van Euronet tegenkomt.

    Ik kan me nog herinneren dat het echt wel een ding was dat je bij een andere geldautomaat geld kon opnemen dan die van je eigen bank. We hebben tot de fusie naar ING ook nog gehad dat er echt een scheiding zat tussen de giromaat en de "andere" banken. Een soort van concurrentie is er wel geweest maar eigenlijk al vele jaren niet meer van toepassing geweest.

    Ik weet niet of het in Nederland ook gebeurd, maar in het buitenland heb je commerciele bedrijven die pinautomaten in winkels plaatsen. Deze zijn een stuk duurder dan een pin automaat van een bank. In Nederland hebben de banken gezamelijk een pinautomaten netwerk opgezet om de kosten te drukken.

    Exact dit, ik moet een dorp verder als ik geld wil pinnen en regelmatig is dat ding leeg of weer eens buiten werking door een storing. Dat was vroeger steeds minder vaak het geval. De service is er helaas niet beter van geworden.

    Hier inderdaad gister en vandaag ook al storing. Terwijl er sinds kort nog een tweede naast stond, moet ik nu 10 minuten rijden voor de volgende..

    Sinds 2011 worden de geldautomaten van de drie grote banken al door één bedrijf (GSN) gerund, alleen is het nu onder één merk (en een andere naam voor GSN, Geldmaat). Er is in de praktijk dus erg weinig veranderd.

    Behalve dat die 3 grote banken nu eenvoudig kunnen zeggen - Geldmaat maakt verlies, we laten de boel failliet gaan.

    nee, we verhogen gewoon de tarieven want de klant kan toch niet naar een ander

    Het is misschien een idee om food deserts op te zoeken. De vrije markt en concurrentie doen alleen dingen die het waard zijn om energie in te steken. In de wereld met concurrentie en vrije markt zou er gewoon geen geldmaat in het dorp zijn.

    [Reactie gewijzigd door Guus... op 4 juli 2023 16:57]

    Toetjes? Altijd lekker, maar je bedoelt "Food Deserts" oftewel voedselwoestijnen. Normaal ben ik niet zo'n taalnazi, maar ik had werkelijk geen idee waar je het over had, totdat ik op Google zocht wat het is.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Voedselwoestijn

    [Reactie gewijzigd door A Lurker op 4 juli 2023 13:49]

    Klein nuancering, de vrije markt vertaald 'de moeite waard' vertaald naar 'daar is winst mee te behalen.

    Dat is dan misschien precies de reden waarom dat dat niet (voor alles) werkt :)

    [Reactie gewijzigd door Ivolve op 4 juli 2023 09:55]

    Toen er nog geldautomaten van banken waren, waren er ook genoeg in storing of leeg. Dus ik vraag me af of het echt met concurrentie te maken heeft.

    Feit blijft dat cash minder en minder gebruikt wordt. Dus gaat er evenredig veel aandacht naar toe. Bijvullen en storingen oplossen kost gewoon (veel) geld. Ik heb niet het idee dat banken daar onder eigen naam wel aandacht voor hadden: er werden namelijk veel meer automaten gesloten.
    Dus ik denk dat je blij moet zijn dát er nog een naamloze automaat voor je is.

    Ironisch want iedereen wil dolgraag alles onder 1 partij hangen ala Apple, 'want dat is beter'

    Volgens mij wilden de banken helemaal af van pin automaten, met als redenering teveel plofkraken, kost veel geld en is een gevaar voor omwonenden, maar hebben ze een bepaalde wettelijke verplichting voor pinautomaten wat ze met geldmaat coveren?

    Ik denk dat als het aan de banken zelf zou liggen er uberhaupt geen pinautomaten meer zouden zijn...

    In ons dorp is het ding dus ook regelmatig leeg of in storing.

    Dacht dat het aan mij lag.

    Wou afgelopen zondag een groot contantenbedrag storten.
    Moest ook serieus 3 of 4 van die punten affietsen voordat ik er één had die werkte.

    Ik verdenk er zeker twee van dat die gewoon moedwillig in storing staan omdat ze in een kansenbuurt staan. Moeten ze zelf weten verder maar dan moeten ze wel die toch al redelijk gare website van ze bijwerken zodat ik daar niet voor spek en bonen naartoe ga met een rug aan contanten in mijn broekzak.
    En er rammelt wel meer aan die website.
    Openingstijden geregeld 0:00 - 0:00, daaruit moet je dan destilleren dat de machine gesloten is. In plaats van dat ze er zeg maar gewoon "gesloten" neerzetten.
    Filter is ook bagger. Probeer maar eens dusdanig te filteren dat je alleen (stort of uberhaupt) machines krijgt die "nu" open zijn.
    Kan niet. Dus je klikt je scheel op die kaart om naar al die verwarrende openingstijden te kijken van individuele machines om je heen.

    [Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 juli 2023 16:45]

    Niet alleen storingen, bij mij in het dorp wordt de functie om geld te storten regelmatig helemaal uitgeschakeld dus als ik per sé iets wil/moet storten, moet ik 2 dorpen verder fietsen of naar de stad 20km verderop. Als je dan vervolgens op hun eigen locatiewijzer gaat kijken, hoort jouw automaat wel stortingen te kunnen verwerken. Contact gehad met klantenservice/helpdesk, maar die zeiden doodleuk: "nee hoor wat u zegt klopt niet, deze klacht wordt nu gezien als afgehandeld dus u kunt niet meer reageren".

    ik zie niet hoe dat handig is voor de bank?

    Die Geldmaten zijn er nog niet zo lang toch? Hadden ze beter gelijk met een nfc model kunnen komen. Die techniek is er immers al een hele lange tijd en ook al een lange tijd op bankpassen en smartphones.

    Geldmaten zijn 9/10 keer gewoon de bestaande geldautomaat, maar dan in het geel

    Het vreemde is dat de ING automaten die staan bij AH’s al zeker 5 jaar een NFC reader hebben. Maar is nooit in gebruikt genomen. Dikke gemiste kans.

    Zie ik ook met veel onbemande pompen, die ik nu dus vermijd. Betalen met Apple Pay, horloge tegen de automaat, pomp nummer kiezen en klaar. Maar er zijn nog veel onbemande pompen met gewoon die NFC lezer met 4 lampjes, die er gewoon nog niet mee kunnen werken. Jammer. Terwijl ik met omrijden een andere bemande pomp vind waar dit feilloos werkt.

    Lekker goed nagedacht weer. Nog niet zo heel lang zijn alle automaten (iig deels) vervangen.

    Nu nog een keer. Is het soms echt zo moeilijk om 2 jaar vooruit te kijken?

    Nou, dat valt wel een beetje mee... Dat vervangen was in bijna alle gevallen gewoon "plastic skin er af, nieuwe plastic skin er op, software-patch om de bank-specifieke branding te strippen", tenzij de machine echt zwaar gedateerd was. Dat is een stuk goedkoper dan de daadwerkelijke machine vervangen of upgraden met nieuwe functionaliteiten :)

    Dat is Nederland, waarom makkelijk doen als het moeilijk of omslachtig kan?

    Zie toch al heel lang, zeker 3 jaar, automaten met zo'n nfc "pad" alleen werkt dat niet

    Als je het scherm niet kunt lezen en dat dus uitgesproken moet hebben, kun je op het scherm de instructies ook niet lezen om je bluetooth-oortelefoon te koppelen.
    Dus ik denk dat het er om die reden niet is.
    Moet je wel de 3,5mm-poort kunnen vinden maar dat is iets makkelijker, denk ik.

    Maar niemand heeft meer 3.5mm koptelefoons. Ook loopt niet iedereen met zo'n koptelefoon rond. Het koppelen zou niet eens moeilijk hoeven te zijn. Ook oudere mensen lopen steeds meer met draadloze koptelefoons. Zo'n jackplug is binnen x-jaar al volledig nutteloos voor slechtzienden.

    Er moet gewoon iets makkelijker beschikbaar zijn.

    Dit is namelijk sowieso meer voor mensen die en niet (goed) kunnen zien en slechthorenden. Iemand die alleen slechtziend is kan het geluid makkelijk uit het apparaat zelf goed horen.

    Deze mensen zullen dus naast dat ze slechtziend zijn ook een gehoorapparaat hebben (vooral ouderen dus), en dat zou in theorie makkelijker direct via het gehoorapparaat gekoppeld moeten kunnen worden, dan via zo'n ouderwetse 3.5mm jackplug, dat is mijn punt.

    [Reactie gewijzigd door MrFax op 4 juli 2023 01:47]

    dat is er wel hoor, dat noemen ze een ringleiding.
    Maar of dat nou handig is bij een geldautomaat…

    Overigens is het aantal mensen dat in zulke mate slechtziend én slechthorend is zeer beperkt. Je moet daar zeker rekening mee houden, maar dan wel middels een standaard.

    Want het aantal mensen van die groep dat specifiek ook nog beschikt over een geschikt hulpmiddel mét Bluetooth is wel heel klein…

    Maar de hoeveelheid mensen die een 3.5mm koptelefoon meenemen naar een geldautomaat zal dicht tegen de 0 aanzitten.

    [Reactie gewijzigd door MrFax op 4 juli 2023 07:33]

    Ik denk dat bnnen de groep van slechtzienden die een koptelefoon nodig hebben om de instructies van het apparaat te horen, het aantal mensen dat een koptelefoon met 3.5mm jack menemt naar de gedautomaat erg dicht tegen de 100% aan zit.

    [Reactie gewijzigd door CivLord op 4 juli 2023 10:46]

    Ja, ringleiding :-)
    'U heeft de volgende pincode ingevoerd: 3-8-5-9'.....

    Dit zou best welkom zijn. Als dit wordt toegestaan met Apple Pay heb je ook geen bankpas meer nodig.

    Zo werkt dat dus ook gewoon hier in Spanje. Ik heb nooit meer een pas bij me.

    Nu heb ik geen Apple pay maar Samsung pay en dat gaat ook gewoon. Neem aan dat Apple ook gewoon prima werkt.

    Maar heeft zo'n 'geldmaat' wel een NFC lezer? Ik kom zelden meer in Nederland en ik had inderdaad gehoord dat banken nu samenwerken omdat er bij jullie zoveel worden opgeblazen (gek genoeg gebeurt dat hier echt nooit).

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 18:33]

    Of dat de reden van samenwerking is weet ik niet, het is in ieder geval goedkoper. En tegenwoordig gaan ze naar Duitsland om de automaten op te blazen.

    Werkt prima met Apple Pay. Afgelopen maand nog gedaan in een klein dorp waar je nergens met Apple Pay kon betalen (of met een plastic kaartje), maar er wel een ATM was met... NFC lezer.

    Hier in Portugal ook, op iedere hoek van de straat een Pinautomaat. Ik denk eerlijk gezegd dat de techniek er wel is om die dingen bontkraag proof te maken maar als sociaal experiment wordt gekozen voor een zoveel mogelijk cashloze samenleving.

    Moeten ze hier eens doen; spanjaarden en portugezen breken de hele stad af wanneer je cash geld zou strippen.

    Ja geweldig, een super onnozele reden om extra te mogen betalen voor dezelfde transactie vanuit het voorwendsel gemak, terwijl het met een normale telefoon met nfc chip ook via de bank haar eigen app (lees; zonder extra transactiekosten) te doen zou moeten zijn.

    Wat een geweldoge innovatie! 8)7

    Apple Pay is een gratis betaalmiddel. Zowel de bank als de terminal mogen geen kosten rekenen voor het gebruik.

    Het is niet gratis voor de bank. Die moet het jou (en je medeklanten die geen iphone hebben) dus aanrekenen op een verdoken manier

    En jij denkt dat V-Pay, Meastro en Visa gratis zijn voor banken? ;)

    Goed punt! Apple Pay is echter vele malen duurder.

    Hangt ervan af..
    Apple pay is tussen de 0,10% en 0,15% van de transactie, afhankelijk van de deal met de bank.
    Meastro en v-pay zitten op een eenmalige transactiekosten van net geen 7 cent.

    Dus bij een betaling van 100 euro zit je bij Apple op 15 cent, bij de ‘oude kaarten’ op 7 cent.
    Dus onder de 45 euro ongeveer zijn de transactie kosten van Apple pay goedkoper.

    Dus ja, meestal zijn de Apple pay kosten hoger, soms vele malen, maar bij kleine aankopen zoals parkeergeld, ijsje of iets anders vele malen goedkoper.

    Niet gratis voor de bank... Gokje wagen bij wie de bank de kosten verhaalt?

    Je betaald alleen met je data ;)

    Bij een Apple Pay betaling wordt precies evenveel data uitgewisseld als bij gebruik van de gekoppelde bankpas zelf.

    De transacties gaan niet via Apple. De virtuele kaart is een token dat bij fysieke terminals hetzelfde werkt als andere nfc betaalmiddelen en de transactie legt dezelfde route af. Misschien zelfs een tikje beter voor de privacy omdat er een device token wordt gebruikt ipv het echte pas- en rekeningnummer. Hierdoor wordt het lastiger voor de winkel om een profiel te maken op basis van de metadata. Tenzij je een klantenkaart gebruikt.

    Dus apple (en google en samsung) krijgen er helemaal niks voor?

    Sorry hoor, maar iedereen kan toch wel inzien dat het zo niet werkt. En het ondersteunen van al deze methodes het geheel gewoon duurder maakt.

    Een basis voorziening als pinnen is veel handiger als het een monopolie is. Een verplichte open samenwerking. Op die manier heb je de minste kosten.

    En dat was er in Nederland met de NFC chips en Ideal. Maar nee dat was niet goed genoeg.

    En ja ik ben erg sarcastisch want iedereen klaagt maar dat het duurder wordt. En dit is deels de reden. En ja al is het maar een paar cent. Het is wel vaak een paar cent.

    Dus apple (en google en samsung) krijgen er helemaal niks voor?

    Dat was het punt niet. Het ging om transactiekosten in de context van geld opnemen uit een Geldmaat. De totale kosten worden natuurlijk altijd doorberekend op de klanten, maar de kosten van de transactie zelf mogen van Apple niet direct aan de klant worden berekend.

    Moet je hier voor iets inschakelen? Of staat het standaard uit ? Moet ik mijn telefoon nog beter gaan beveiligen. Snap het nut niet van deze functie. Wel extra geld opzak willen hebben maar geen pinpas?

    Waarom niet gelijk contactloos betalen...

    ... omdat je in sommige gevallen nog steeds cash nodig kan hebben? Toiletten waar je alleen met munten kan betalen. Winkels die alleen cash accepteren om belasting te ontduiken. Etc...

    Winkels die alleen cash accepteren om belasting te ontduiken. Etc...

    Dat valt relatief makkelijk op te lossen met wetgeving. Je kan een handelaar verplichten een digitale methode te accepteren (pinpas, ideal/payconiq, desnoods een overboeking).

    In België is dit in principe sinds juni vorig jaar verplicht.

    En toch accepteren mijn lokale Turkse kapper en Chinese Chinees restaurant alleen cash. Al jaren.

    Ik heb alleen mijn iPhone met Apple Pay en verder niets, en kan daar alles mee...
    Pincode van bankpas weet ik niet eens meer, veiliger kan niet...

    [Reactie gewijzigd door Marcel3X op 4 juli 2023 13:51]

    Het is dat de ING zegt dat je de code niet mag afgeven, want dit is natuurlijk wel DE oplossing voor mensen die slecht ter been zijn en anderen nodig hebben om voor hen geld te pinnen.
    Geen pasje meegeven, geen pincode. Alleen een code die 1 uur geldig is en maar 1x gebruikt kan worden. Misbruik is dus vrijwel onmogelijk.

    Tja een andere oplossing zou zijn om zelf te pinnen en dan een tikkie te sturen.

    Ah, een echte Tweaker. Zeuren over een nieuwe mogelijkheid :+

    Gehehe, als je het zo bekijkt….

    Kan hier wel om lachen: contactloos briefjes pinnen. Is pinnen niet sowieso gedoe?

    Volgens mij waren skimmers hiermee laatst aan het sjoemelen. Ze hadden dan in een hoek van de pin-automaat een NFC reader geplaatst. Als je dan je pas ervoor houdt worden al je gegevens overgenomen, waarmee ze dan tot een bepaald bedrag contactloos in een winkel konden pinnen. Dus op dit moment alleen nog in de winkels mogelijk tot een bepaald bedrag en niet bij een pin automaat.

    Hoe lang voordat de scammers zich op deze codes gaan focussen?

    MIsschien dat dit de reden is van de maximaal 100 euro. Op zich is dat een beheersbaar risico.

    Waar ik meer naar op zoek ben is welke probleem dit nu gaat oplossen? Enige wat ik kan verzinnen is dat je het kan gebruiken op het moment dat je pas defect is, voor de rest vind ik het redelijk omslachtig.

    Ik ben gewend om vrijwel overal zonder pasje te werken. Nog een extra reden om de bankpas toch thuis te laten. Eigenlijk alleen nog als ik moet pinnen bij de automaat. Verder kan je pasje defect of verlopen zijn, dan is het handig om zo een cashcode aan te vragen.

    Qua security kan je je telefoon biometrisch vergrendelen, maar je pasje niet. In die zin is het ook veiliger denk ik.

    Qua security kan je je telefoon biometrisch vergrendelen, maar je pasje niet. In die zin is het ook veiliger denk ik.

    Daar zullen de meningen over verschillen. Je telefoon hangt aan het internet en is potentieel bereikbaar voor de hele wereld. Je pasje is een 'dom' device en beveiligd met een pincode. Persoonlijk vind ik dat toch veiliger....

    Daarnaast moet ik altijd nog een pasje gebruiken bij de benzinepomp (Apple pay werkt daar niet) en bij contant geld halen. Deze zit eigenlijk standaard als backup in mijn telefoonhoesje.

    [Reactie gewijzigd door Aalard99 op 3 juli 2023 17:36]

    Ik kan gewoon met Google Pay betalen bij de onbemande pomp :)

    Hoezo werkt Apple Pay daar niet, dan kan je ook wellicht niet contactlos betalen met de pinpas dan ?.
    Ik ben nog geen winkel tegen gekomen waar niet werkt, tenminste zolang er een pin automaat is die contactloos kan betalen(Dus op zich zowat elke ondertussen wel).

    Tot een jaar geleden werkte het daar niet (Shell Express), inderdaad in winkels werkt het altijd feilloos. Ik zal het nog eens proberen, misschien dat het inmiddels wel werkt.

    ja, want dat lees je nu wel overal in het nieuws, smartphones die overgenomen zijn via internet...

    Valt inderdaad wel mee met de vulnerabilities, neem alleen Android als voorbeeld:
    https://www.cvedetails.co...baf4aa6ef43598ed24565b5b6

    Heb je ook een artikel van een smartphone die is overgenomen om betalingen met de bank app te doen?

    Ik zou zeggen: kijk eens naar wat scambaiters. Scammers hebben maar wat graag toegang tot telefoons.

    Je noemt een goed punt. Wat wel handig zou zijn is dat de benzine pomp een cashcode zou accepteren.
    En ik snap niet waarom de cashcode niet mag worden 'vergeven' op die manier kun je toch geld geven aan iemand zonder een digitaal spoor...oh wacht..... :X

    Just curious… welke pomp betreft dit?
    Tank zelf Total of Tinq en bij beide kan ik met  pay betalen….

    Vanaf het moment dat ik Apple Pay ben gaan gebruiken (eerst via een “Italiaanse”omweg bij Bunq) kan ik er overal mee betalen (waar contactloos betalen mogelijk is), ook bij onbemande tankstations..

    ING verstrekt automatisch ruim voor het einde van de geldigheid nieuwe pasjes.

    ING kan me wat met hun kosten voor pasjes.
    Pasje 5 jaar geldig, na 4 jaar en 7 maanden ging die van mij stuk.
    Of ik even 6-7 euro wil betalen voor een nieuwe.
    Als ik zo in mijn omgeving kijk ken ik maar een paar mensen die ook daadwerkelijk 5 jaar met hun pasje doen zonder dat ie stuk gaat of kwijt raakt.

    Ik zou me niet druk maken om een euro per jaar... Banken pakken veel meer van je af dan dat.

    En wat pakken ze precies af?

    Het complete rentepercentage wat zij "verdienen" over de rug van jou door met jouw geld te speculeren en de wist volledig in hun eigen zak steken bijvoorbeeld. Of de rentepercentages die op dit moment gerekend worden voor een lening. Dan is die ene euro per jaar geen halszaak.

    Ik weet niet of er recent iets verandert is, maar in het verleden kon je een reden opgeven waarom je een nieuwe pas aanvroeg. Wanneer je als reden opgaf dat de chip defect was, kreeg je kosteloos een nieuwe pas.

    Als ik zo in mijn omgeving kijk ken ik maar een paar mensen die ook daadwerkelijk 5 jaar met hun pasje doen zonder dat ie stuk gaat of kwijt raakt.

    Ik zit al zo lang ik een bankrekening heb bij de Postbank/ING. Ik heb letterlijk nog nooit een pasje kapot gehad of verloren. Ik denk dat dit meer iets zegt over hoe mensen met hun spullen omgaan, dan over de ING...

    Ik zat me ook af te vragen wat hier het nu nou van was, totdat ik bedacht dat er natuurlijk steeds meer mensen zijn die overal met iets anders dan met hun pas betalen. Sta je dan bij de betaalautomaat met je telefoon. Past natuurlijk nooit in die sleuf :p

    Dat is ook mijn punt, niet dat ing hun pasjes slecht zijn maar dat die dingen gewoon bijna nooit 5 jaar mee gaan.
    Bij mij dus over het algemeen wel.
    Maar ik heb dan ook nog nooit mn telefoon laten vallen en daar word ik ook raar op aangekeken.
    Is een miljarden industrie, schermpjes repareren maar ik ben de lijpo omdat ik zuinig ben op mn dure spullen.

    Mijn pas gaat ongeveer elke 3 jaar kapot, en ik heb altijd gratis een nieuwe gekregen. Gewoon aangeven dat de oude kapot is en dan kost het je niks.

    Die functie is er niet in de app.
    En als je belt krijg je alleen maar een bandje die je vertelt dat je "gemakkelijk" vanuit de app alles zelf kan regelen.

    Zo ook pin wat je die week maand nodig hebt...., en de rest indien pinnen
    Betaal nu het nog kan zoveel mogelijk contant (scheelt je ook transactie kosten)

    Je kan er ook eventueel skimming mee voorkomen, doordat je je pas niet in de gleuf hoeft te stoppen, kan men hem ook niet neer skimmen.

    Maar dan is een limiet van 100 euro wel wat laag. Die 500 van Geldmaat!/ABN AMRO lijkt een stuk beter.

    Ja ligt er aan denk ik op zich kom je met 100 euro wel ver denk ik, is over het algemeen toch meestal meer dan genoeg.

    Niemand gebruikt nog een bankpas. De banken zijn links en rechts voorbijgestreefd door Apple en Google Pay. Dus voor degene die graag nog contant geld opneemt kan dit wel handig zijn. Maar ik begrijp niet waarom er WEER een nieuwe manier bij moet komen. Waarom niet alle geldautomaten voorzien van een NFC-lezer zodat het gewoon via de virtuele Apple of Google bankpas kan?

    Is dat echt zo? Hier in België heb ik nog nooit iemand zien betalen met zijn telefoon (maar ik let er ook echt niet op). Portefeuille heb ik toch altijd bij (ID, rijbewijs, ...) en bankkaart uithalen gaat niet trager dan een app open doen. Misschien ben ik gewoon oud :+

    App open doen? Wat is dat nu weer voor ouderwetsch gedoe? 2x klikken op zijbutton van m'n Apple Watch, tegen het pinapparaat aan houden en bliep, betaald. Mensen met wie ik samen winkel staan er soms van te kijken, als ik al betaald heb, dan hebben zij nog niet eens hun portemonnee gevonden onderin hun tas.

    Wat zit er nu in je portefeuille wat je echt nodig hebt? Alleen een rijbewijs. De overheid doet er verdraaid lang over om die beschikbaar te maken in een app. Maar omdat mijn autosleutel ook op kaartformaat is, steek ik 'm daarbij in het kleine zakje van m'n spijkerbroek. Tesla heeft de autosleutel al als app, hopelijk volgen andere merken snel. Weer een ding minder om mee te sjouwen.

    Als ik bij zo'n achterlijke winkel kom waar ze korting geven met een klantenkaart, dan vraag ik een nieuwe. Die dan bij de uitgang meteen een prullebak in gaat. Niet heel milieuvriendelijk, maar ik heb dat businessmodel met die klantenkaarten niet bedacht. Weg ermee.

    Ik betaal ook met mijn telefoon, maar daar heb ik toch echt geen derde partij zoals Apple of Google voor nodig.

    Bij de Rabobank ben je helaas verplicht als je met je telefoon wil betalen. De Rabobank app ondersteunt dit niet en het moet dus via Google Pay

    Bij de ING precies andersom, die ondersteunt dus weer geen Google Pay maar wel gewoon betalen via NFC :). Apple Pay weet ik eigenlijk niet.

    Apple Pay ondersteunt Rabobank, ING, ABN-AMRO, bunq, Knab, Revolut. En niet alleen bankpassen maar ook Credit Cards. Werkt super en ik ben blij dat ik niet voor elk van mijn banken andere apps hoef te openen.

    En daarom voor mij vooralsnog geen betaling met telefoon, omdat alles via Apple / Google gaat. Als daat niet meer concurrentie in is (of de bank het zelf afhandelt), gebruik ik mijn bankpas. Neemt ook minder ruimte in. Telefoon heb ik, als ik die al bij me heb, in mijn rugzak.

    Toch heeft Apple een van de beste architecturen voor NFC betalen. Is erg op privacy gericht en ze verzamelen minder data bij betalen dan je bank-app. Daarom gebruik ik het liever. https://www.iculture.nl/tips/apple-pay-privacy/

    Rijbewijs, ID kaart, OV kaart, backup sleutel voor de auto en een 20 jaar oude gewoonte om een portefeuille in m'n zak te hebben zijn de redenen waarom ik nog met een portefeuille rondloop. Een smartwatch moet ik niet hebben.

    Klantenkaarten scan ik gewoon in een app met QR of barcode.

    Echt waar? Hier in Spanje zie je echt niet anders meer. Ik zie bijna geen pasjes meer tegenwoordig. Als we uit eten gaan met collega's staat iedereen met de telefoon klaar. Wat gek hoe dat verschilt per land.

    Wat ik zelf fijn vind aan het betalen op die manier is niet zozeer hoe snel het gaat maar dat ik geen pas bij me hoef te hebben (zakkenrollers) en dat ik meteen een notificatie krijg met hoeveel er is afgeschreven zodat ik actie kan ondernemen als ze het bedrag verkeerd hebben aangeslagen. Ik rij geen auto en ID heb ik nooit bij me (moet hier ook geloof ik maar who cares)

    Had pas nog een taxichauffeur die me 1,30 had gerekend in plaats van 13,00. Die was ook wel erg blij dat ik het zag :)

    Wat ik aan samsung ook fijn vind zijn de opties voor snelstarten. Ik kan bijv. de OV app op de achtergrond starten door dubbel te klikken op de powerknop, dan kan ik zo doorlopen bij de metro.

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 18:48]

    Het kan snel gaan, toen ik in China zat ging het van cash naar Alipay/WeChat in minder dan een jaar.

    Belgen zijn denk ik wat minder snel in nieuwe technologieën gebruiken, en de bankkaart was al bijna overal te gebruiken. Er zijn inderdaad een paar plaatsen waar ik met de telefoon betaal, maar dat is enkel omdat ze geen gewone betaalterminal hebben. Een keer heb ik het geprobeerd met een betaalterminal en toen lukte het niet...

    Nu ben ik wel benieuwd en ga ik er meer op letten.

    Ja ik moet ook zeggen dat het in Nederland ook wanhopig is hoor.

    Met mijn Spaanse kaart (Mastercard Debit) kan ik bijna nergens betalen. Bijvoorbeeld bij de AH niet, bij de Jumbo weer wel... Gek word je ervan. Het is zo slecht geregeld daar. Het schijnt nu wel te kunnen omdat ze die Maestro troep er uit hebben gegooid maar ik moet het nog zien... Ik kom zo weinig mogelijk in Nederland dus ik ben er sinds vorige zomer niet geweest.

    Ja hoor, in de ING app stel je en digitale pas in, zo geregeld. Dan als je wilt betalen even je scherm aanzetten, bij de nfc lezer houden en boven een bepaald bedrag je pin ingeven en nog eens bij het apparaat houden en je hebt betaald. Onder een bepaald bedrag vraagt ie dus niet om een pincode.

    Ik heb ook nog gewoon een pas bij me maar pak sneller de telefoon dan portemonnee. En mocht ik een van beide verliezen heb ik nog een backup. En soms werkt de pas niet en de telefoon wel en andersom.

    Ik heb al een tijdje geen Android meer gehad maar ik zat bij de intiele proef die zij deden toen ze het net intoduceerden. Ik kan me herrineren dat het ook mogelijk was om eerst de code op je telefoon in te voeren. Je hoefde dan maar 1x je telefoon bij de lezer te houden, ook bij grotere aankopen.
    Ik vraag me af of dat nog steeds werkt.

    Hier denk ik 50/50 met telefoon. Of dat moet andere bubbel zijn dan de jouwe.

    Rijbewijs en id heb ik sowieso nooit bij mij. Paar keer aangehouden door de politie en toen konden ze een foto van mn paspoort op mn telefoon scannen en hadden ze alle gegevens. (NL).

    Het irritante is dat de meeste geldmaat automaten die ik tegenkom al een NFC lezer hebben. Maar die werkt nergens mee 🤷🏻‍♂️

    En dat maakt het allemaal NOG verwarrender. Als die dingen niet gebruikt worden, waarom zitten ze er dan op? En nog wel met het contactloos betalen logo?

    Ik gebruik noch Apple noch Google voor betalingen, niemand gebruikt die naar mijn weten. En geld opnemen, ik kan me niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb. Alle geldautomaten die ik tegenkom hebben NFC en werken met een bankpas (al dan niet virtueel). Waarom zou je Apple of Google inzicht geven in je geldstromen en een commisie?

    Tot zover de waarde van anecdotes.

    in België toch niet... hier kan je enkel kredietkaarten toevoegen aan google pay, geen gewone bankpas.

    Klopt niet, hangt af van je bank.
    Bij KBC kan je je Maestro-kaarten toevoegen en bij BNP(+dochterbanken) kan je je Visa debit toevoegen.
    Ik als Belg zie toch af en toe mensen betalen met hun telefoon(vnl in grotere steden).
    Nadeel in België is wel dat er hier nog een lokaal betaalschema actief is(Bancontact) dat maar door 1 bank aangeboden wordt op ApplePay.
    En kleinere zelfstandige winkels ondersteunen dan enkel Bancontact en geen Maestro, Visa of Mastercard.

    Jeej, ik ben niemand! :+

    Google hoeft van mij echt niet alles te weten wat ik betaal. Ik gebruik G Pay eigenlijk maar vrij weinig. Meestal bij de dierenwinkel omdat ik daar sowieso hun app moet scannen voor korting. Als ik dan toch al die telefoon in mijn hand heb dan is daarmee betalen één en dezelfde beweging.

    Verdiep je maar eens in hoe Google Pay / Apple Pay werkt. Google weet helemaal niks, behalve misschien bij welke bank je bankiert. De transacties krijgen ze niet te zien. Je hebt ook geen internetverbinding nodig om te betalen met Google/Apple Pay.

    Ik heb geen zin om me in dergelijke randzaken te verdiepen, ik heb wel wat beters te doen :)
    Sowieso heb ik altijd mijn portefeuille bij me (pasjes, o.a. ID-kaart en bankpas) en uit gewoonte pak ik die sneller dan mijn telefoon. Ik heb dat ding überhaupt weinig in mijn handen :)

    Mmm....wel ongefundeerd blablabla doen dat Google zo slecht is en van alles van je wil weten. En dan vervolgens zeggen dat je er niet in gaat verdiepen omdat je wat beters te doen hebt......bijzonder.

    Ben wel benieuwd waar je de info vandaan hebt om te stellen dat Google alles van je weet wanneer je met G Pay betaalt.

    Nou ja, omdat in ALLE andere gevallen Google natuurlijk wel alles waar ze de hand op kunnen leggen ongevraagd opslaat en bewaart. Dus zo gek is het niet om dat te denken.

    Ik zeg nergens dat Google slecht is. Ik maak met veel plezier gebruik van hun diensten. Ik weet ook dat zij, waar mogelijk, zoveel mogelijk data vergaren.

    Je weet dat dus niet! Je hebt zelfs toestemming gegeven om dat te doen. Dus kijk eerst naar jezelf voordat je iemand anders de schuld geeft.

    Waarom niet alle geldautomaten voorzien van een NFC-lezer zodat het gewoon via de virtuele Apple of Google bankpas kan?

    Waarom zou een bank Google of Apple een commissie willen moeten betalen als ze het zo ook kunnen vermijden?

    Dat willen ze natuurlijk niet. Maar wat ze nu doen is extreem gebruikersonvriendelijk. Er wordt weer een methode toegevoegd aan de bankzaken die letterlijk onnodig is.

    En nu ik erover nadenk (en de rest van de thread ook) nog fraudegevoelig ook. Hoeveel oudjes gaan er de komende dagen gebeld worden dat ze even een cashcode moeten genereren in hun app. Dan gaan er bij de oudjes vast geel alarmbellen af, want die slaan alleen aan op pincode, zo is ze dat geleerd. Een bank vraagt NOOIT om een pincode, maar misschien wel om een andere code. En hup, daar gaat weer 100 euro.

    Ik denk dt wij als Tweakers onderschatten hoe bevoorrecht wij zijn met een goed verstand en inzicht om ons aan te passen. Veel mensen hebben dat niet. Velen vonden het destijds al lastig om over te schakelen naar de pinpas. Vier cijfers onthouden? Dat is toch echt te mal. En nu volgen de methodes elkaar zo snel op dat ze het gewoon niet meer bijhouden. Tegen de tijd dat mijn ouders begrijpen hoe dit werkt, zijn er alweer 10 nieuwe methodes om je geld te manipuleren. En 100 fraudewaarschuwingen tegen de meest uiteenlopende fraudescenario's. Want die gaan komen.

    Ligt er puur aan welke winkel je bent en buurt je bent. Denk dat je in een flinke techbubbel zit als je denkt dat niemand een pas gebruikt. In de gemiddelde supermarkt nog 80% passen. Laatst een hele dag boeken verkocht op locatie. Van de 150 betalingen, 15 cash, 6 smartwatch, 6 telefoon, 123 met pas.

    Inderdaad. Eerst een tiencijferige code overschrijven van je mobiel en dan de code intoetsen op de automaat. Kun je eigenlijk niet je mobiel gebruiken bij een automaat ipv een pas?

    Hier in Spanje kan dat ja. Je kan je mobiel scannen met bijv. Samsung Pay. Bijna elke geldautomaat heeft NFC.

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 18:24]

    Ik werk in een supermarkt achter de balie, en het komt toch nog steeds regelmatig voor dat mensen met hun telefoon aan de balie staan of ze geld mogen pinnen aan de kassa, omdat ze hun pas niet bij hebben om in de automaat te gebruiken. Meestal zijn ze dan hun portemonee vergeten maar hebben ze wel hun telefoon bij met hun digitale pas. Gebeurt het veel? Nee, niet echt, maar genoeg dat het me wel opvalt.

    Ook wel logisch. Ik neem eigenlijk geen portemonnee meer mee. Er zijn teveel zakkenrollers hier, en nu hoef ik alleen de mobiel in de gaten te houden.

    Ik heb dat met mijn mobiel en portemonnee. Zoveel zakkenrollers dat ik ze niet meeneem.

    Alleen een kleine pinpas maar die rol je niet zo snel..

    Ja allemaal drogredenen.
    Een zakkenroller rolt liever je telefoon dan portemonnee tegenwoordig. Zeker nu je daarmee kan betalen zonder pincodes. Ideaal voor de zakkenroller :)

    Een telefoon is makkelijker te vervangen. Vorige keer heb ik voor mijn gestolen Spaanse ID 6 maanden moeten wachten op een afspraak. Rijbewijs 3 maanden. Voor mijn Nederlandse moest ik naar de ambassade in Madrid voor 180€ en daar ook nog eens dubbel zo veel betalen als in Nederland. Betaalpas duurde meer dan een week.

    Met een telefoon ben ik zo klaar. Even naar de IT afdeling op mijn werk van "Telefoon gestolen :'( Geef nieuw". Klaar.

    Het is hier echt een probleem omdat zakkenrollers alleen maar een kleine boete krijgen hier als ze onder de 400€ in waarde stelen. Het is in de praktijk gewoon gelegaliseerd. En als je zelf uithaalt heb je wel een probleem want geweld is wel strafbaar. Omgekeerde wereld.

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 juli 2023 16:29]

    En ze werken in groepjes dus heb de kans dat je in elkaar getimmerd wordt.

    Ja dat besefte ik mij ook net. Ik betwijfel inderdaad of 100 euro interessant is om een geldezel bij een Nederlandse automaat te laten staan.

    Contactloos betalen is tijdens covid ook verhoogd van 50 euro naar 100 euro. Vermoed dat dat bedrag zo gekozen is inderdaad, dat € 100 inmiddels niet meer heel aanlokkelijk is voor criminelen. Tegelijk koop je natuurlijk ook heel veel minder voor je euro dan in 2003, dus dat bedrag zal ook ooit wel weer omhoog moeten met inflatie van 10%. Als de boel nu weer even stabiliseert naar die 2-3% inflatie wat we allemaal graag willen in dit economisch model, dan kunnen we er nog wel wat jaren mee doen. Is ook een mooi rond getal, honderd.

    Je zit een trapje te hoog. Het was €25, tijdens corona is dit verhoogd naar €50.

    Dat zijn twee dingen, die € 100 is de totale limiet van je risico, de zogenoemde cumulatieve limiet. Die € 50 is wat je in een enkele transactie kunt aftikken, dus 2x € 50 kan wel, maar 1x € 100 kan niet. Ze zullen je pas na diefstal toch leegtrekken als die in criminele handen valt, ook al moeten ze dat in een paar keer kort na elkaar doen.
    https://www.consumentenbo...etalen-tijdelijk-verhoogd

    MIsschien dat dit de reden is van de maximaal 100 euro. Op zich is dat een beheersbaar risico.

    Beheersbaar risico? Genoeg mensen met een zeer laag inkomen die geld opnemen om in de supermarkt alleen uit te geven wat ze hebben opgenomen. Als die nu slachtoffer worden van een scammer die 100 euro jat, dan hebben ze een probleem. Bovendien 100 euro per dag. Misschien een keertje geen tijd om te kijken en dan zie je het de volgende dag pas, dan kan er zomaar 200 euro weg zijn.

    [Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 juli 2023 19:01]

    Misschien een keertje geen tijd om te kijken en dan zie je het de volgende dag pas, dan kan er zomaar 200 euro weg zijn.

    Nee zo werkt dat niet, die code is maar eenmalig.

    Dank voor de correctie! :)

    Beheerbaar risico?, uh, jouw risico en niet dat van de bank vermoed ik zo.
    Je zult het wel niet uit mogen zetten. Net als draadloos betalen want het is zo handig voor de bank.

    Je bedoelt phising? Codes zijn eenmalig en moeten eerst gegenereerd worden, dus hoe wil je die scammen?

    Hallo meneer/mevrouw u spreekt met … van ING.
    Voor veiligheidsreden willen we u eerst om uw unieke identiteitscode vragen, zodat we zeker weten dat we de juiste persoon aan de lijn hebben.
    Deze code kunt u in de app vinden door…

    Dit trucje werkt misschien niet bij jouw, maar senioren vallen dagelijks voor dit soort trucjes.
    100 euro voor 5 minuten werk is niet niks.

    En al heel snel zal dit soort fraude overgenomen kunnen worden door een AI spraakassistent, met ChatGPT erachter, die de 95% al laat afhaken, waarna een human operator voorlopig enkel nog even het allerlaatste stukje hengelen hoeft te doen. Als je dan € 200 per uur aan de AI en auto-calling kwijt bent, en zo tien slachtoffers kan maken in een uur voor die € 100, verdien je terug € 800 per uur op je eenmalige investering van die chatbot en auto-calling.

    Het zijn wel enge tijden wat dat betreft, zeker voor de wat makkelijker kwetsbaren / beïnvloedbaren. Ben benieuwd of je deze functie ook kan laten blokkeren bij de bank, dat die bij jou uitstaat tenzij je dat met een paar werkdagen veiligheid / afkoelperiode weer laat activeren.

    [Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 3 juli 2023 18:13]

    Het erge is dat dit een realistische kostenschatting is voor 200 simultane robots die een uur lang aan een stuk door outbound bellen... (tot zelfs zo'n 12.000 telefoontjes per uur...).

    In 10 uur tijd zijn daarmee alle ouderen in een verzorgingshuis gebeld.

    Zo riskant is de huidige techniek qua bereik. Een paar dagen knutselen met IT spul en een creditcard met 2k+ limiet en de crimineel dupeert duizenden mensen in binnen een week.

    [Reactie gewijzigd door djwice op 3 juli 2023 18:34]

    Yes inderdaad. Het valt me heel erg op dat de phishers nog niet zijn overgestapt op LLM's om betere phishing pogingen (en meer gericht op het individu) te genereren.

    Dat is zeker een storm die er nog aan zit te komen.

    En ja, een language model is wel beschermd tegen misbruik maar dat is makkelijk te omzeilen en je hebt ook gewoon LLaMa dat je zelf kan draaien.

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 18:27]

    Een LLM belt uit zichzelf niet. Je moet dan ook nog door een spraakgenerator heen, en de spraak van de gebruiker terugsturen naar het LLM. De vertraging is dan echt te groot.

    Huidige spraakgeneratoren klinken nog steeds als een robot overigens.

    [Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 juli 2023 18:53]

    Ik dacht ook niet zozeer aan spraak hoor. Maar meer aan email / text phishing.

    Spraak was een mogelijkheid die @OruBLMsFrl opperde maar daar zie ik ook nog wat praktische problemen mee ja.

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 18:55]

    Je zou denken dat het het ook kansen bied voor de banken, die AI. Helaas is de Geldmaat nog niet zo ver dat ze bijvoorbeeld iets simpels als gezichtsherkenning bij pinautomaten invoeren, waardoor je in ieder geval kan zien of iemand zijn gezicht bedekt en of de persoon bij de rekening hoort. (Wenselijkheid is een 2e).

    Zelfs iets simpels als een SMS controle bij abnormale pin acties is al te lastig blijkbaar, waardoor dagelijks nog vele oudjes beroofd worden.

    De meeste senioren hebben die app niet, zeker niet de oude van dagen, die erin zouden trappen om de code van 'cash met een code' (hier staat letterlijk waarvoor het is, dit is geen controle code)door te geven over de telefoon. Misschien als je het via een 'kleinkind' - je doet uiteraard net alsof je het dat kleinkind bent en je zegt bv dat je vast zit op Amsterdam CS en je kan geen kaartje meer kopen om een bepaalde reden - zou spelen, maar het is wel heel veel tijd en werk voor een scam voor €100. Scammers kunnen beter hengelen naar grotere vissen.

    Ik vind het veel te ver gezocht, €100 per scam is de moeite echt niet.

    Begrijp mij niet verkeerd, de mogelijkheiden om geautomatiseerd op grote schaal te scammen zij best goed, zo goed dat men het niet voor deze code zou gaan inzetten.

    Ik zou het overigens 'contant geld opnemen met een code' noemen in de app ipv 'cash met een code'.

    Wat betreft het idee zelf is het best aardig, al heb ik al jaren geen contant geld meer nodig. Ik heb die app sinds de testfase en als ik mijn pas vergeten ben, wat best weleens voorkomt, dan gebruik ik de app om contactloos af te rekenen. En als ik iemand geld schuldig ben, gebruik ik ook digitaal geld. Maar goed, niet iedereen is 'modern', er zijn best veel mensen die nog steeds contant geld willen.

    [Reactie gewijzigd door ABD op 3 juli 2023 18:52]

    Ik vind het veel te ver gezocht, €100 per scam is de moeite echt niet.

    Dan bekijk je het vanuit een Westers perspectief. In een land als India is €100 een weekloon.

    Natuurlijk moet je in NL een partner hebben die het uit de automaat haalt, maar stel dat die een kwart rekent, hou je nog 75 euro over.

    Het is ook geen wonder dat de meeste telefoonscams daar vandaan komen. "Hello sir this is Mr. Gupta from Microsoft, there is something wrong with your computer sir!"

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 18:58]

    Ja, en als Mr. Gupta je computer remote heeft overgenomen, nadat je volledige medewerking hebt verleend, gaat hij niet verder dan €100, want het is een weekloon in India :D

    Schei uit, Mr. Gupta trekt je leeg.

    Phishing is ook een scam dus goede vraag van @Harapuia vind ik.

    Ik denk dat het risico dat je beroofd wordt omdat je 100 euro cash op zak is groter is....

    Gewoon iemand opbellen en code eisen, onder druk dat "iemand je in de gaten houdt, we weten waar je bent". Dit is vragen om problemen!

    Pfff ik denk dat de meeste mensen daar niet van onder de indruk zijn hoor.

    Persoonlijk neem ik sowieso helemaal niet op als ik niet weet wie het is die me belt. Hier in Spanje is veel te veel telefoonspam namelijk.

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 18:28]

    Uit ervaring: Never.

    Sommige banken in Spanje hebben deze feature ook al jaren. Ten eerste is het super gelimiteerd. Ten tweede werkt het alleen bij 1-2 banken.

    Het wordt dus nauwelijks gebruikt. De use case is net die ene keer dat je pinpas en Apple Pay niet werken, en dat je dan ff een code uit je mobiel plukt, om net ff 20 euro te pinnen.

    Goh. Je moet ook denken dat scammers nu sneller voor de 100 gaan ipv de 1000. Dit betekend dat mensen nu goedkoper deze zware les leren.

    Op deze manier kun je iemand ook anoniem en ontraceerbaar geld geven via telefoon of e-mail.

    Hoe dan? De code mag je immers niet doorgeven:

    et zou overigens niet toegestaan zijn om een cashcode aan iemand anders te geven. De bank schrijft: "Net als de pincode dient de ING-cashcode geheim gehouden te worden. De ING-cashcode is een persoonlijke code."

    Dus hoe wil je dat anoniem aan een ander geven, als je die code dus niet eens mag doorgeven?

    En de code wordt via je Mobiel Bankieren app aangevraagd, die dus aan jouw naam is gekoppeld. Zo anoniem en ontraceerbaar is dat dan dus niet meer ;)

    [Reactie gewijzigd door wildhagen op 3 juli 2023 17:43]

    Drugs dealen mag ook niet maar gebeurt toch. Theoretisch gezien zou je dus inderdaad op afstand fysiek geld aan iemand kunnen geven zonder dat er direct een naam gekoppeld is aan de ontvangende partij. In de praktijk zitten er camera's in geldautomaten dus 100% anoniem is het niet.

    Ik heb het even uitgeprobeerd. Je kunt geen limiet zetten als je de code aanvraagt. Dus als je minder dan 100 euro wilt geven dan moet je er op vertrouwen dat de ontvangende kant niet meer neemt. Aangezien je dit voor duistere zaken wilt doen, is het dus niet echt een optie, tenzij je precies 100 wilt geven.

    Gewoon zorgen dat er maar een x bedrag op je betaalrekening staat.
    Ik bewaar mn geld op mn spaarrekening en zet alleen geld op mn betaalrekening als ik ook echt iets ga kopen of wanneer er automatische incasso's gepland staan.

    Heeft ook nadelen, als ing eruit ligt kan ik niet bij mn geld, en vaak erg slecht bereik in de supermarkt(mijn buurtsuper zit onder een 20+ verdieping flat)als ik ter plekke geld wil overmaken.
    Gelukkig is er vaak wel wifi aanwezig

    Ik neem aan dat de cashcode eenmalig geldig is. Ook al mag je hem niet geven, hoe is dat te controleren?

    Ze hebben je op nul laten staan, maar ik ben het helemaal met je eens...
    geld ezels, drugs dealers, afpersers etc, kunnen zo gemakkelijk 100 euro uit een pin automaat halen
    als betaling, elke dag. Je zou zelfs annoniem op afstand iemand kunnen afpersen...
    Ik vraag me af hoe lang ze dit gaan doen.

    Hoezo anoniem? De codes zijn gekoppeld aan een rekening, dus aan een persoon. Bovendien heeft elke pinautomaat een camera

    (Practisch) annoniem in de ontvanger, niet de verzender. Die camera is echt fool proof hoor.

    [Reactie gewijzigd door wild_dog op 3 juli 2023 20:32]

    Idd.... het kan worden gebruikt om een oncontroleerbare betaling te doen....
    Puur het bezit van de codegetallen is dan voldoende om geld te (laten) trekken.

    Dat die code moet worden aangemaakt, doet niets af van mogelijkheden tot misbruik. Iemand elders wordt onder druk gezet en die wordt dan gedwongen een code/getal te maken die een handlanger kan gebruiken.

    Ja, en bepaalde instanties vinden dat helemaal niet leuk - wellicht dat het daarom begrenst is op 100 euro?

    Ha, in België heeft KBC al sinds 2017 het systeem met de QR-codes. In de app kies je het bedrag op voorhand, je loopt naar de automaat, tap op het scherm voor de QR-code, scannen, en 2-3 seconden later is je cash er al. Met wat minimale voorbereiding was je op 10 seconden het kantoor binnen en terug buiten met je geld. Tot €650/dag.

    Minder en minder relevant natuurlijk. Geldautomaten verdwijnen meer en meer, en die specifiek van KBC al zeker.

    Snap de zin van cash geld niet..

    Geen zorgen, dat komt vanzelf!

    Schijnbaar vandaag dan 'officeel' gelanceerd.
    Grappig. Ik stond vorige week vrijdag voor de geldmaat zonder bankpas. Heb toen via de ING app een cashcode aangemaakt en met de code geld kunnen pinnen.

    Echter kon ik toen nergens duidelijk vinden hoe je zo'n code moet aanmaken.

    Een code aanvragen doe je door in de ING-app naar instellingen te gaan en dan naar 'Je rekening' en dan te kiezen voor 'Cash met een code'.

    Overigens vind ik het vreselijk dat er voor het woordgebruik 'Cash' wordt gekozen en niet voor 'contant'. Belachelijk die verengelsing.

    [Reactie gewijzigd door n0elite op 3 juli 2023 17:48]

    Maar je kan toch ook pinnen zonder bankpas? Wat voegt het toe dan? Ik snap dat niet zo goed, als je in je mobiele app kan kun je pinnen (mits je natuurlijk je pas aangemeld hebt).

    Je kan nu dus ook geld uit de geldautomaat halen, voor als je toch contact geld nodig hebt, zonder dat je een fysieke pas nodig hebt.

    De pas die je op je mobiel kan aanmaken kan je niet in een geldautomaat stoppen, dit is dus het alternatief daarvoor.

    Telefoons worden steeds dunner. Gewoon een kwestie van doorduwen dan :+

    Ik zie weleens een NFC lezer op die automaten zitten, maar die zijn volgens mij niet in gebruik. Misschien dat die in de toekomst ook gebruikt kunnen worden om geld af te halen?

    Vorig weekend in Zweden met NFC gepind. Wist niet dat het kon, maar was te lui om m’n pas te zoeken en dus gewoon geprobeerd!

    NFC van je telefoon of pas? Ik had geld opnemen vorige week in Spanje geprobeerd met de NFC van mijn pinpas maar de transactie werd toen geweigerd. Ouderwets pinnen werkte wel gewoon. Met Apple Pay geld opnemen heb ik niet uitgeprobeerd.

    Hier in Spanje gaat het van beide gewoon, maar je moet wel meestal een lokale (Spaanse) pas hebben ja. Bij een andere Spaanse bank dan ik zelf heb gaat wel prima en via Samsung Pay ook.

    Ik nam aan dat om een Nederlandse pas ging, ook bij @RVervuurt . Maar dat is eigenlijk helemaal niet duidelijk uit zijn post. Met een ING pas in Spanje werkt geld opnemen met NFC dus niet.

    Ja dat denk ik ook. Buitenlandse passen werkt idd niet. Al had ik stiekem wel verwacht dat ING wel zou werken omdat die hier ook zelf (lokaal) actief zijn.

    Maar ik zit er zelf niet bij.

    [Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 juli 2023 20:08]

    Ik heb het dan weer niet bij een ING ATM uitgeprobeerd. Maar ik meen bij Caixabank. Een van de weinige ATM's die niet een opslag rekende voor het opnemen van geld met mijn ING pas. (ING atm's in Spanje rekende ook geen fee)

    Sorry voor de onduidelijkheid: het gaat om een Deense pas, maar NFC op m’n telefoon. Ik weet niet of het met m’n pas werkt, want dan moet je je pincode intoetsen en dan kan je ‘m net zo goed in de machine steken natuurlijk.

    Edit: er staat in m’n originele post “was te lui om m’n pas te zoeken”, dus het zat ergens wel in de informatie ;)

    [Reactie gewijzigd door RVervuurt op 3 juli 2023 22:51]

    Ging er zelf vanuit dat dat al kon. Als je er mee kunt betalen, waarom niet bij een geldautomaat (om dus geld te pinnen)? Wat een omslachtig systeem met codes. En dan blijkbaar ook nog eens verschillende systemen per bank.
    Gebruik overigens zelf nooit contant geld, als jaren niet meer.

    Contant geld op zak is altijd handig.

    Ik had contant geld nodig.

    Dat is erg slim van ze, maak het actief, zorg dat het goed werkt, voordat je het officieel lanceerd. Morgen gaan een halfmiljoen andere gebruikers het uitproberen gewoon omdat het kan. Dan hebben ze daar bij de IT afdeling toch wel iets geleerd.

    Een code aanvragen doe je door in de ING-app naar instellingen te gaan en dan naar 'Je rekening' en dan te kiezen voor 'Cash met een code'.

    Danwel via 'Service' > 'Zelf regelen' > 'Je rekening' > 'Cash met een code'.

    Klopt, jouw werkwijze heeft echter meer handelingen. Toch goed om te lezen dat er meerdere wegen zijn. Al mag het van mij nog wel nog makkelijker.

    Klopt, jouw werkwijze heeft echter meer handelingen.

    Mijn werkwijze was de enige mogelijke op mijn ING-app (Android 10).
    Maar het zou zeker makkelijker mogen..

    Grappig, ik had het omgekeerde.

    Ik wilde geld pinnen maar had alleen mijn telefoon bij me. Ik zag dat er een NFC-pad op de geldmaat stond dus ik besloot om eens door het menu heen te klikken. Daar stond op dat klanten van ABN of ING geld konden pinnen door naar de app op je telefoon te gaan. Ik heb 5 minuten gezocht maar had er geen optie voor gevonden in de app en toen ben ik mijn pinpas maar thuis gaan halen.

    het is bizar om te denken dat dit wss eerder een uitrol ga zien dan ING pasjes op je google wallet...

    Maar dat is niet nodig toch? Android stelt zijn NFC open dus kan toch via de ING app? Dit in tegenstelling tot de iPhones.

    Ja klopt maar je kan alleen wallet op een smartwatch gebruiken bijv en ING heeft dus geen wallet support.
    Zelfs creditcard van ING kan je niet adden op je google wallet.

    ING Bankieren heeft toch smartwatch-support? Of niet meer?

    ja op IOS wel op android niet

    Ik kon de mastercard gewoon toevoegen..

    Yup.. wist ook niet dat het kon maar toen ik laatst mijn iphone opnieuw installeerde kwam ie naar voren.. hij staat nu in mijn lijstje met kaarten voor contactloos betalen en apple pay

    Ja apple pay heb het hier over google wallet

    Maar makkelijk switchen tussen Rabo en ING is er niet bij, bijvoorbeeld.

    Wanneer gaan meer winkels eens Bitcoin betalingen accepteren, super snel via Lightning.
    Een niet door een Centrale Bank beïnvloede gelegenheid, anoniem en decentraal.
    Geen CBDC of andere alternatieven meer nodig.

    Hopelijk nooit. Ik ken ook niemand die daarop zit te wachten. Waarschijnlijk ben jij één van de weinigen in het land die daarop wacht.
    Er zijn vele redenen aan te voeren waarom we geen bitcoin moeten willen. Om er maar eens eentje te noemen de CO2 uitstoot van de benodigde infrastructuur.

    Hoeveel CO2-uitstoot denk je dat alle banken en hun datacentra bij ellaar verbruiken?
    Vele malen meer dan dat voor de Bitcoins.
    Overigens wordt al een groot deel met 'groene'-energie gemind. Ook op momenten als er energie schaarste is schalen ze af, en bij overschot extra bij.
    Al met al zouden we energie technisch gezien beter af zijn met Bitcoin dan al die banken en centrale banken bij elkaar. Daarbij ook niet meer afhankelijk van de beïnvloeding zoals onbeperkt geld bijdrukken wat er niet is, en gesjoemel met derivaten e.d.

    Ik raad je aan om dit rapport (https://www.dnb.nl/media/...-footprint-of-bitcoin.pdf) van de DNB eens te lezen. :z

    Leuk uitgewerkt rapport, in China is overigens niet zoveel mining meer. De DNB heeft alleen geen vergelijking gemaakt met het energieverbruik van huidige banksysteem. Tevens gaat men uit van alleen Bitcoin transacties en niet via Lightning, hetgeen wat het hele rapport waardeloos maakt. Geen volledig onderzoek. Hoe kan het ook anders, want het is door de Nederlandse Bank samengesteld van geselecteerde onderzoeken en dus niet onafhankelijk.
    :z

    Zolang Bitcoin - net zoals Centrale Banken Geld - een groot speculatief gehalte heeft - zie ik Bitcoin niet als 'dè mondiale oplossing'.

    Hoe langer het bestaat, hoe stabieler het zal worden. En je kan het als cash behandelen, bijvoorbeeld maximaal 3.000 euro aan waarde erop zetten. 😌

    #reclame onnodig #vele speculatieve producten

    Technisch gezien is het mogelijk. Je moet je afvragen waarom het niet al lang gebeurt, natuurlijk.

    Praktisch gezien heeft bijna niemand er interesse in. De meeste mensen hebben geen idee hoe Bitcoin werkt buiten "geld naar binance sturen en dan verkopen wanneer het meer geld waard is" en de meeste winkels hebben totaal geen zin in een dubbele administratie voor twee valuta.

    Natuurlijk kun je bij de PoS de cryptocurrency omzetten naar euro's om de dubbele boekhouding te voorkomen, maar dan kun je net zo goed gewoon een pinpas gebruiken.

    Dat decentrale lijkt me juist een groot probleem voor winkels. Ik denk dat als het wijdverspreid in gebruik wordt genomen, de hoeveelheid scams, skimmers. en winkelhacks direct zal exploderen naar nieuwe hoogtes.

    Dat zijn allemaal geen onoverkomelijk risico's, maar eerlijk gezegd zie kan ik nog geen reden bedenken waarom winkels daaraan zouden willen beginnen.

    Net even geprobeerd een code aan te vragen maar ik moest wel even flink zoeken in de app. Dus leuk dat het kan maar als ik dit 1x in mijn leven ga gebruiken dan is het al veel. Als ik geld opneem dan gaat het vaak over wat hogere bedragen dan 100 euro... Maargoed, ik ben n=1 en wie weet zijn er zat mensen die het wel handig vinden.

    Grappig, ik gebruik zelf ‘pasloos pinnen’ van ABN Amro al een tijdje. Zag daar altijd al ING staan?

    In ieder geval moet ik zeggen dat ik het een goede ontwikkeling vind. Neem al een tijdje geen pasjes mee, dus voor die paar keer per jaar dat ik cash nodig heb, helpt dit wel: minder gedoe.

    Het enige ongemakkelijke is: sta je bij de geldmaat in de rij, is het jouw beurt, ga je na 1 of 2 drukken op de knop verder lekker op je mobiel aan de slag. Je *voelt* de persoon achter je denken: “Jemig,
    kan die aso niet ff zijn pintransactie afmaken, ipv op zijn telefoon te klooien”.

    Ach, mensen wennen er wel aan :-)

    [Reactie gewijzigd door Keypunchie op 3 juli 2023 18:28]

    Zoveel codes? Dus je staat 5 minuten te pielen met je mobiel voor de pinautomaat? Lekker veilig ook, not. En die codes zijn te lang om te onthaasten. Het beste is dat jij je mobiel tegen het apparaat kan houden via NFC

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

    Sources


    Article information

    Author: Scott Young

    Last Updated: 1698479642

    Views: 1012

    Rating: 3.7 / 5 (76 voted)

    Reviews: 91% of readers found this page helpful

    Author information

    Name: Scott Young

    Birthday: 1921-06-13

    Address: 20841 Deborah Street Suite 656, North Ana, VT 59225

    Phone: +3770846030132399

    Job: Fashion Designer

    Hobby: Woodworking, Tea Brewing, Skateboarding, Embroidery, Graphic Design, Cooking, Coin Collecting

    Introduction: My name is Scott Young, I am a unyielding, bold, rich, brilliant, Precious, forthright, vibrant person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.